.
Olsson, Gunnel | Mellan rum
Mellan rumEn studie i fysisk och mental utveckling av kommunikation med utgångspunkt i en mellanstadieklass [Diss.]
En studie i fysisk och mental utveckling av kommunikation med utgångspunkt i en mellanstadieklass [Diss.]
av Gunnel Olsson
Hur kunde det kroppsliga få så stort utrymme i skolan? Hur lärde man sig att bli socialt kompetent? Vilka svårigheter ligger inbyggda i den nya elevrollen? Handlar utvecklingen i skolan om någonting slumpartat framvuxet?
Genom att studera en femteklass i Sverige beskriver Gunnel Olsson i denna bok den roll som kropp, känslor och rörelser, såväl fysiska som verbalt språkliga, spelar i skolans vardag. Med hjälp av skolgymnastikens utveckling och psykologin införlivande i skolans vardag, belyser hon elevrollens förändring och hur tendenser i dagens skola vuxit fram. Det handlar om ömsesidig kommunikation mellan kroppslig rörelse och mental aktivitet men också om Maurice Merleau-Pontys fenomenologiska varseblivningsteorier som synliggör andra spår än de gängse.
Olsson tar stöd i Merleau-Pontys och psykoanalysens teorier att människor lär genom ett befintligande i världen; i en pendling mellan det egna och det gemensamma, mellan gamla och nya ordningar, mellan inre och yttre erfarenheter. Och liksom i psykoanalysen finns det inget slut på hur duktig man kan bli, det finns alltid mer att lära. Att bli vuxen är inte längre slutmålet.
Denna bok är förlagsny.
Denna bok finns i kategorierna:
Pedagogisk psykologi (inom Pedagogik, uppfostran & undervisning, Humaniora)
Författare: Olsson, Gunnel
Undertitel: En studie i fysisk och mental utveckling av kommunikation med utgångspunkt i en mellanstadieklass [Diss.]
Förlag: Brutus Östlings bokförl. Symposion, Eslöv.
Genre: Pedagogik, uppfostran & undervisning
Ämnesord: Pedagogisk psykologi Historia Sverige 1900-talet
Artikelnr: 16180
Bindning & skick: Förlagsband, skyddsomslag. 8:o . År: 2003. Omfång: 392 s. : ill. ; 23 cm . ISBN: 9171396187. Språk: Svenska
Uppgifter
- Typ av bok
- Ny
Specifika detaljer