Dicksson, Ida | Studio Wezäta - Färgfotografiets genombrott i svensk reklam
  • Dicksson, Ida | Studio Wezäta - Färgfotografiets genombrott i svensk reklam

Dicksson, Ida | Studio Wezäta - Färgfotografiets genombrott i svensk reklam

188,00 kr
Denna bok är antikvarisk.

Författare: Dicksson, Ida
Förlag: Votum & Gullers Förlag
Genre: Kulturvetenskap & -historia
Artikelnr: 7029199

Bindning & skick: Skinnryggband. Nära nyskick Fint antikvariskt skick. 4:o (upp till cirka 210x297 mm) | År: 2016 | Omfång: 207 s. | ISBN: | Språk: Svenska
Typ av bok
Bindning
Kvantitet
Sista exemplaret i lager

  • Säker sajt Säker sajt
  • Billig enhetsfrakt Billig enhetsfrakt
  • 14 dagars ångerrätt med fri retur 14 dagars ångerrätt med fri retur
Detta är en vacker och fascinerande fotobok om Göteborgsföretaget Wezätas fotostudio. Med produktioner som Volvos reklam, Ica-kalendern och Stora kokboken, tog de färgfotografiet rakt in i det svenska folkhemmet.
På 1940-talet illustrerades svenska kokböcker med svartvita bilder av till exempel bakelser eller smörgåsbord. I turistbroschyrer för norska fjordar eller holländska tulpanfält var bilderna svartvita. Färgfotografiet blev därför en sensation när det kom och i Sverige fick det sitt stora genombrott under 1950-talet.
Tack vare att chefsfotograf Sixten Sandell tidigt experimenterade med färgfotografiska tekniker, hörde man på Wezäta till färgfotografiets pionjärer inom svensk reklam. När företagen tävlade om att synas mest under rekordåren på femtiotalet blev Wezäta snabbt en av de viktigaste aktörerna i reklamsverige.
På Wezäta producerades reklamen för Saab, Marabou, Mazetti, SKF och många andra storföretag. De tidstypiska färg- och reklamfotografierna, från 1930-talet och fram till 1960-talet, låg länge bortglömda i företagets efterlämnade arkiv. Många kuvert med fotografier har nu sprättats för första gången på över femtio år för att här åter publiceras. Utifrån dessa fotografier, berättelser från studiopersonal och en introduktion till de färgfotografiska teknikernas utveckling, får vi här följa historien om hur den fotografiska reklamen i Sverige gick från svartvitt till färg.


Denna bok är antikvarisk.

Författare: Dicksson, Ida
Förlag: Votum & Gullers Förlag
Genre: Kulturvetenskap & -historia
Artikelnr: 7029199

Bindning & skick: Skinnryggband. Nära nyskick Fint antikvariskt skick. 4:o (upp till cirka 210x297 mm) | År: 2016 | Omfång: 207 s. | ISBN: | Språk: Svenska
7029199
1 Produkt