Jönsson, Ann-Charlotte | Leda och lära tillsammans : medledarskap i förskolan
  • Jönsson, Ann-Charlotte | Leda och lära tillsammans : medledarskap i förskolan

Jönsson, Ann-Charlotte | Leda och lära tillsammans : medledarskap i förskolan

262,26 kr
Denna bok är förlagsny.

Författare: Jönsson, Ann-Charlotte
Förlag: Lärarförlaget
Genre: Pedagogik
Artikelnr: 299824186

Bindning & skick: Häftad. | År: Utg. 2018 | Omfång: 160 s. | ISBN: 9789188149039 | Språk: Svenska
Typ av bok
Bindning
Kvantitet
LEVERANS: Skickas inom 2-3 vardagar. Ej tillgänglig i fysisk butik i Umeå just nu.

 

Säker sajt

 

Billig enhetsfrakt

 

14 dagars ångerrätt

När man bjuder in alla medarbetare till att bli aktiva medledare - då syns resultaten i hela verksamheten. Hur skapar man ett bra samtalsklimat och en reflekterande kultur i och mellan förskolans arbetslag? Gemensam litteraturläsning och stormöten med pedagogiksamtal är ett par av de inslag som skapat stort engagemang och arbetsglädje i två verksamhetsområden i Halmstads kommun. I grunden finns ett nyfiket utforskande och en stark tilltro till människors lust att lära, utvecklas och ta ansvar.Ann-Charlotte Jönsson och Malin Rydhög är förskolechefer. År 2013 tilldelades de Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera och sprida sina erfarenheter. Med boken vill de inspirera chefer och medarbetare i förskolan att våga satsa på utvecklingsarbete och medledarskap. .INNEHÅLLFörordPresentation av författarna1. Bakgrund2. Teorier till stödDen lärande organisationenMedledarskap och kollegialt lärandeLångsamhetens lovSystemets delar påverkar varandraRelationer inom systemet 3. Utvecklingsarbetet startarBehov av samlingDe nya forumen tar formUt i det okändaVäntan på resultat4. Tre rationaliteterDen målrationella rationalitetenDen kommunikativa rationalitetenDen kritiska rationaliteten5. Den viktiga dokumentationenKollegahandledningDet cirkulära samtaletGemensam litteraturläsningEtt steg mot pedagogisk dokumentationPedagogens roll6. Ett högre syftePyramiden för logiska förändringsnivåerVikten av krångliga samtalPyramiden nerifrån och uppAvtryck i verksamheten7. En reflekterande kulturLäsa varandras texterRespons och feedback som leder vidare8. Läroplanen och kvalitetsarbetetAlla dessa målAktionsforskning och underifrånperspektivAtt misslyckas för att lyckasGropen en modell för förändring och lärandeStatiskt och dynamiskt mindset9. Både och igenAtt förena två perspektiv10. Visionsstyrningen tar formMed stöd i pyramidenPedagogernas utvecklingsplaner11. Långsamt vetande ger resultatAtt utforska skriftspråketEn tillbakablickEn osäker och tillfällig kvalitetSlutordReferenser .


Denna bok är förlagsny.

Författare: Jönsson, Ann-Charlotte
Förlag: Lärarförlaget
Genre: Pedagogik
Artikelnr: 299824186

Bindning & skick: Häftad. | År: Utg. 2018 | Omfång: 160 s. | ISBN: 9789188149039 | Språk: Svenska
299824186-9789188149039

Datablad

BOKREA
Ord. pris

Särskilda referenser

isbn
9789188149039